Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A jéje, paní Dokonalá...

Jsem ráda, když mám věci i situace pod kontrolou a nerada si někoho jen tak pouštím k tělu. Mám na sebe vysoké nároky, a to samé očekávám i od mého týmu. Byla jsem tak vychovaná a nevidím na tom nic špatného.

Prostě mě dohání k nepříčetnosti, pokud jsem přesvědčená, že někdo svou práci odflákne nebo si dovolí vyřizovat soukromé věci v pracovní době. Bože! A to, že mi moji podřízení tajně říkají paní Dokonalá, mě vůbec neuráží, pracuji přece s čísly, ne s emocemi. Nejsme ve školce.

Tím spíš mě překvapilo, když se mě moje šéfová úplně vážně mezi čtyřma očima zeptala, jestli mě moje práce ještě baví! ,,Víš, jestli ano, není to na tobě už příliš vidět a na tvých lidech už vůbec ne. Vnímají tě jako sólového hráče, který jen rozdává příkazy a pedantsky kontroluje jejich plnění. Často i několik dní před zadaným termínem. Na podrážděnost a špatnou náladu lidí ve tvém týmu poukazují i jiná oddělení. Už to jako tvá nadřízená musím začít řešit.“

Nezastírám, že se mě to v první chvíli dotklo, vždyť já svou prací žiju. Jak mě mohou považovat za sólového hráče, když vždycky dokončím to, co oni nezvládají. Uhasím všechny požáry. Opravím jejich chyby. Najdu za ně řešení…

Doma jsem se velké podpory taky nedočkala, byla to spíš ledová sprcha.„Chceš slyšet můj názor?“ zeptal se mě můj muž úplně vážně. „Myslím, že tvoje šéfka má v něčem pravdu. Jsi děsně náročná, na všem hledáš chyby a nespokojíš se s jiným než perfektním výsledkem. A i na tom jsi schopná najít mouchy.“ Ale já i kluci už jsme si zvykli.“ dodal s úsměvem.
Popravdě jsem tolik upřímnosti ani slyšet nechtěla.

Následující noci jsem toho moc nenaspala. Emoce postupně opadly a já o sobě začala racionálně přemýšlet. Bylo na čase si přiznat, že ta paní Dokonalá ve mně úplně šťastná není. Stálý tlak na sebe samou a věčné pochybnosti, strach že selžu, pocit, že si vše musím zasloužit a vydřít, že nic není zadarmo. Nic. Cítím tam někde vzadu přísný pohled mého otce. Líp to nešlo? Ach jo. A co ti, na kterých mi záleží? Nechovám se k nim úplně stejně jako k podřízeným? Jsem vůbec ještě dobrou mámou, manželkou a kolegyní?

Se šéfovou jsme se dohodly, že obě za týden přijdeme s návrhem řešení. Příliš jsme se neshodovaly. Nakonec jsme ale cestu zvolily. Postupně díky ní zjišťuji, že život není jen hledání chyb u sebe i druhých. Že já nemusím být dokonalá. Nemusím. Nemusím dělat práci za druhé. Učím se postupně důvěřovat mému týmu a občas se s nimi pobavit i o nepracovních záležitostech. Tu a tam už i zavřu oči před jejich chybami, které mi přijdou naprosto zbytečné. Učím se ustát chování kolegyň, které jsem dříve považovala za naprosto dětinské a neadekvátní jejich věku i pozici. Snížila jsem své přesčasy i laťku očekávání a nároků na sebe i druhé.

Byla to tedy mentální dřina. Uvědomuji si, že jsem teprve na začátku, ale už teď “volněji dýchám”.

Toto je příběh jedné manažerky, která byla perfektní ve své práci. Tvrdě pracovala. Ve firmě byla dlouho a měla rozsáhlé know-how. A jak to tak ve firmách bývá, udělali z ní šéfovou oddělení. Někdo však zapomněl na fakt, že to, že je někdo odborník na danou práci, rozhodně neznamená, že je i odborník na vedení lidí.

Od určité pozice o úspěchu nerozhodují už "jen" znalosti, ale předně sociální a emoční inteligence. Myslete na to, až budete z někoho dělat šéfa. Hodně zvažte smysl "logických" argumentů jako - je tu nejdýl, nejvíc toho umí a zná, ví, jak to tu chodí, je odborník v této oblasti atd. Navíc perfekcionismus vedoucího může tým časem dovést k rozkladu nebo vyhoření.

Autor: Irena Houdková | čtvrtek 5.10.2023 7:02 | karma článku: 28,83 | přečteno: 3334x
  • Další články autora

Irena Houdková

Netradiční asertivní finty, jak ustát silné emoce

Trápíte se kvůli sebemenší výtce a berete si vše osobně? Snažíte se mít své emoce nějak pod kontrolou, byť to ve Vás vře jako v papiňáku? Boucháte jako sopka tam, kde byste měli zachovat klid? Pak se Vám budou hodit tyto finty.

17.4.2024 v 6:44 | Karma: 12,98 | Přečteno: 389x | Diskuse| Ostatní

Irena Houdková

Milý deníčku, dneska se citím fakt mizerně

Psát si deník? Na to jsem snad už dost velká, ne? Možná právě proto bysme si ho i my dospěláci měli pořídit. Koho občas nepotrápí černé myšlenky, pochmurné nálady nebo pocit, že toho máme hrozně hodně?

10.4.2024 v 6:47 | Karma: 7,60 | Přečteno: 358x | Diskuse| Ostatní

Irena Houdková

Jaké máš ráno, takový máš den...

O tom svědčí i pořekadlo, že někdo „dobře naladěný" vstával zadní částí těla napřed. Pokud začnete den ve spěchu, stresu a se špatnou náladou, v podobném duchu budete prožívat celý den. Jak si ho zpříjemnit?

3.4.2024 v 6:54 | Karma: 13,06 | Přečteno: 308x | Diskuse| Ostatní

Irena Houdková

Šéf začal kolegyni zvát na samostatné porady. Nebo to nebyly porady?

Práce přibylo, a tak jsem uvítala novou kolegyni. Malovala jsem si, jak to bude v práci frčet. A také, že se už nebudu muset nervovat kvůli termínům a přesčasům. Ale všechno bylo jinak...

14.3.2024 v 6:45 | Karma: 35,84 | Přečteno: 4987x | Diskuse| Ostatní

Irena Houdková

Každý může vyhořet. To není ostuda.

Právě naopak. Pokud si to člověk včas přizná, může s tím něco dělat. Dřív, než se situace rapidně zhorší a jediným řešením budou antidepresiva. Ale chce to sakra ODVAHU si to přiznat a potlačit EGO.

5.3.2024 v 6:48 | Karma: 10,80 | Přečteno: 368x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  20:04

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Bizarní logistický hlavolam. Trump by šel do vězení i s prezidentskou ochrankou

27. dubna 2024  19:55

Americká tajná služba má na starosti ochranu prezidenta, ať už je zrovna v Oválné pracovně, nebo...

  • Počet článků 208
  • Celková karma 15,73
  • Průměrná čtenost 547x
Jsem obdivovatelka lidského mozku, autorka článků i youtube videí inspirovaných zkušenostmi mých klientů, kouč, lektorka workshopů z oblasti osobního rozvoje.
Ráda přivádím čtenáře k zamyšlení, provokuji, zpochybňuji zažité ,,pravdy“ a stereotypy v myšlení a jednání, které jsou mnohdy brzdou na cestě k úspěchu, změnám, vnitřnímu klidu, kvalitnímu spánku i spokojenosti.
Jsem opora mých klientů v náročných životních i profesních situacích, jakou je např. syndrom vyhoření. https://houdkova-profikouc.cz/

Seznam rubrik