- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Většinou je prostě třeba, si k učení několikrát sednout a našprtat se je nazpaměť. Na to už jste nejspíš přišli sami. Mám pro Vás ale opět pár rad, které Vaši učební snahu zefektivní a urychlí nebo alespoň zpříjemní.
Pravděpodobně máte zaveden nějaký notýsek či kartičky nebo seznámek, kam si všechna nepravidelná slovesa pravidelně píšete. Je opravdu dobré je mít všechna na jednom místě a postupně doplňovat nová.
A teď tedy - jak je nacvičit nejlépe? Podíváme se třeba na slovesa, na nich si metodu ukážeme asi nejlépe. Obdobné „kreace“ ale můžete dělat i s jinými slovními druhy.
Napište si na nějaký obyčejný papír daná slovesa, nejprve samostatně v přítomném čase (pokud se v daném jazyce nepravidelnosti vyskytují i v přítomnosti), poté ve všech tvarech minulého času. Každý napsaný tvar slovesa napište vedle sebe např. 4 – 6 x a vždy ho při psaní či potom i hlasitě vyslovujte, samozřejmě bacha na správnost napsaného tvaru! Opět takto zapojíte více smyslů – slovo píšete, čtete, vyslovujete – makají tedy oči, pusa a uši také nezahálí - tím stoupá procento zapamatování daného tvaru.
Dalším krokem je použití těchto tvarů v celých větách. Asi se budu opakovat, ale zase platí pravidlo, čím pro Vás věty budou obsahově individuálnější a čím vtipnější budou, tím lépe si vše zapamatujete. Ideálně, abyste zapojili trochu více fantazie a s ní aktivovali i „spící“ a při učení tak málo využívanou pravou hemisféru, představte si obrazně obsah své vymyšlené větičky. Každý z těchto kroků znatelně zvyšuje šanci na dlouhodobé uložení slovesa ve správném tvaru.
Velkým pomocníkem, jako prakticky vždy při učení cizího jazyka, je moje extra oblíbená a v mých článcích již x krát probíraná kartičková metoda, kterou své studenty “trápím” velmi často a velmi ráda. Oni zas až tak rádi nejsou, ale naštěstí sami vidí, že moje „mučení“ má pro ně a jejich cizí jazyk opravdu smysl. Zde bych doporučovala si na každou kartičku zvlášť napsat sloveso v daném nepravidelném tvaru a pak si napsat či alespoň v duchu říct všechny zbývající tvary – jak je tedy v přítomnosti, budoucích i ostatních minulých časech, dle cizího jazyka pak i třeba formu rozkazu či podmiňovací způsob atd. A dokud nebudete perfektně svištět všechny tvary, kartičku odkládejte na hromádku „špatně“ a jeďte je pak spolu s dalšími pořád dokola.
Obdobou může být vytvoření tabulky ve Vašem PC s prázdnými sloupci, do kterých pak sami dopíšete a nahlas si přečtete doplněný tvar slovesa v jiných časech/osobách atd. Takhle pak můžete trénovat až do aleluja. A navíc výsledek svého snažení vidíte opravdu černý na bílém! J
Určitě není na škodu si slovesa pak “rozškatulkovat” do speciálních tabulek podle typu změny, ke které dochází – sami zjistíte, že se vlastně i u nepravidelných sloves jedná o určité pravidelnosti. Super, ne? I mezi nepravidelnostmi se dají najít pravidelnosti a dokonce i pravidla! V některých učebnicích se nepravidelná slovesa učí právě tímto způsobem – dle změny v kořeni.
Závěrem bych ještě připomněla, že tyto nepravidelné mršky byste si měli intenzivněji zopáknout alespoň 1 – 2x týdně. Sami uvidíte, jak rychle se Váš seznámek pak bude krátit.
Tak co, jdete se vrhnout do boje s nepravidelnými slovesy a porazíte je? Držím Vám palečky!!
Další články autora |