Jak efektivně na nepravidelné mršky?

Nepravidelných sloves se ve všech jazycích vyskytuje (bohužel) sakra dost. Jak na ně?Hned na začátku bych asi řekla, že to není nic strašného se je naučit a vše je vlastně „jen“ o píli, nebo neeee? 

Většinou je prostě třeba, si k učení několikrát sednout a našprtat se je nazpaměť. Na to už jste nejspíš přišli sami.  Mám pro Vás ale opět pár rad, které Vaši učební snahu zefektivní a urychlí nebo alespoň zpříjemní.

 

Pravděpodobně máte zaveden nějaký notýsek či kartičky nebo seznámek, kam si všechna nepravidelná slovesa pravidelně píšete. Je opravdu dobré je mít všechna na jednom místě a postupně doplňovat nová.

A teď tedy -  jak je nacvičit nejlépe? Podíváme se třeba na slovesa, na nich si metodu ukážeme asi nejlépe. Obdobné „kreace“ ale můžete dělat i s jinými slovními druhy.

 

Napište si na nějaký obyčejný papír daná slovesa, nejprve samostatně v přítomném čase (pokud se v daném jazyce nepravidelnosti vyskytují i v přítomnosti), poté ve všech tvarech minulého času.  Každý napsaný tvar slovesa napište vedle sebe např. 4 – 6 x a vždy ho při psaní či potom i hlasitě vyslovujte, samozřejmě bacha na správnost napsaného tvaru! Opět takto zapojíte více smyslů – slovo píšete, čtete, vyslovujete – makají tedy oči, pusa a uši také nezahálí -  tím stoupá procento zapamatování daného tvaru. 

Dalším krokem je použití těchto tvarů v celých větách. Asi se budu opakovat, ale zase platí pravidlo, čím pro Vás věty budou obsahově individuálnější a čím vtipnější budou, tím lépe si vše zapamatujete. Ideálně, abyste zapojili trochu více fantazie a s ní aktivovali i „spící“ a při učení tak málo využívanou pravou hemisféru, představte si obrazně obsah své vymyšlené větičky. Každý z těchto kroků znatelně zvyšuje šanci na dlouhodobé uložení slovesa ve správném tvaru.

 

Velkým pomocníkem, jako prakticky vždy při učení cizího jazyka, je moje extra oblíbená a v mých článcích již x krát probíraná kartičková metoda, kterou své studenty “trápím” velmi často a velmi ráda.  Oni zas až tak rádi nejsou, ale naštěstí sami vidí, že moje „mučení“ má pro ně a jejich cizí jazyk opravdu smysl. Zde bych doporučovala si na každou kartičku zvlášť napsat sloveso v daném nepravidelném tvaru a pak si napsat či alespoň v duchu říct všechny zbývající tvary – jak je tedy v přítomnosti, budoucích i ostatních minulých časech, dle cizího jazyka pak i třeba formu rozkazu či podmiňovací způsob atd. A dokud nebudete perfektně svištět všechny tvary, kartičku odkládejte na hromádku „špatně“ a jeďte je pak spolu s dalšími pořád dokola.

 

Obdobou může být vytvoření tabulky ve Vašem PC s prázdnými sloupci, do kterých pak sami dopíšete a nahlas si přečtete doplněný tvar slovesa v jiných časech/osobách atd. Takhle pak můžete trénovat až do aleluja. A navíc výsledek svého snažení vidíte opravdu černý na bílém! J

Určitě není na škodu si slovesa pak “rozškatulkovat” do speciálních tabulek podle typu změny, ke které dochází – sami zjistíte, že se vlastně i u nepravidelných sloves jedná o určité pravidelnosti. Super, ne? I mezi nepravidelnostmi se dají najít pravidelnosti a dokonce i pravidla!  V některých učebnicích se nepravidelná slovesa učí právě tímto způsobem – dle změny v kořeni.

Závěrem bych ještě připomněla, že tyto nepravidelné mršky byste si měli intenzivněji zopáknout alespoň 1 – 2x týdně. Sami uvidíte, jak rychle se Váš seznámek pak bude krátit.

Tak co, jdete se vrhnout do boje s nepravidelnými slovesy a porazíte je? Držím Vám palečky!! 

Autor: Irena Houdková | čtvrtek 31.3.2016 8:37 | karma článku: 18,11 | přečteno: 384x