Primitivní věci Vás dovedou k úspěchu. Jen je musíte fakt dělat…

Dneska se opět podíváme na pár malých fíglů pro všechny studentíky a žáky, díky kterým se Váš mozek dostane pěkně do „ráže“ a Vy budete nové informace doslova nasávat. 

Po krátké mozkové a koncentrační rozcvičce, kterou jsme si popsali v minulých dílech, bychom měli mít mozek pěkně „zahřátý“ a koncentraci nastartovanou. Proto bychom se měli ihned pustit do učebního procesu či jakékoliv jiné duševní práce.

Na škodu rozhodně není začít opakováním. Než se začnete učit nové věci, zapřemýšlejte nad tím, jaké dosavadní znalosti daného tématu máte, případně o co se může v nové kapitole v učebnici či skriptech jednat.

Zapište si na papírek v bodech např. to, co už víte o probíraném gramatickém jevu, jaká má pravidla, ve kterých situacích se používá, jaké výjimky jsou Vám dosud známé atd. Pokud se Vám nechce psát, zkuste se nad tím alespoň v duchu chvilinku zamyslet. Možná Vám tyto rady přijdou naprosto banální a pravděpodobně jste je už někdy slyšeli. Zkusili jste je však vždy před začátkem učení i zrealizovat?

Tyto tipy vycházejí z poznatků, že mozek lépe zařazuje informace do informací již dříve uložených, známých či použitých. Opakováním upevníte spoje mezi neurony a mozek pak nové informace správně „zaškatulkuje“.

Opakování doporučujeme především před spaním, protože zatímco my poklidně spíme, mozek maká na plné obrátky a zpracovává získané informace. Shrňte si tedy svými slovy v bodech to nejpodstatnější, co jste se učili či co jste si přečetli.

Každý z nás potřebujeme pro efektivní učení něco trošku jiného. Někomu pomáhá, když si zápisek z výuky či své poznámky z přednášky ještě jednou čitelně, ideálně i s využitím barevného podtrhávání či jiného zvýraznění, přepíše a pak si celé své dílo ještě párkrát přečte a shrne – nahlas nebo alespoň v hlavě. Základem ale je, abyste nad psaným textem opravdu přemýšleli, automatický přepis textu bez mozkové aktivity je naprosto na nic. Vnořte se pod povrch slov a snažte se pochopit jejich význam.

I zde je velice důležitý pozitivní prožitek, který bychom při učení měli zažít a pořádně si ho vychutnat.  Pocit úspěchu je nezbytný faktor pro efektivní učení. Když si přesně stanovíte svou odměnu za „nabušenou“ kapitolu, xy slovíček či cokoliv jiného, uvidíte, že se Vaše koncentrace zvýší prakticky sama a o chuti a motivaci k učení už ani nemluvím…

Takže, běžte přepisovat, podtrhávat, opakovat a pak pěkně spát! 

Autor: Irena Houdková | úterý 21.2.2017 12:04 | karma článku: 17,40 | přečteno: 448x