Na slovíčka alternativněji… 1. díl

Slovíčka jsou základ každého cizího jazyka, to ví každé malé dítě!  Ale co dělat, když jste se slovíčka pilně drtili, ale ta se ne a ne v pravou chvíli vybavit?

 

Výborným cvičeníčkem pro domácí učení, ale i školní či firemní výuku cizího jazyka, jsou všemožné kreace se slovíčky např. při práci s textem. V tomto článku uvedu několik rad pro učitele, studenty i samouky, jak si můžete velice příjemně zopakovat, oživit a především zaktivovat slovní zásobu, kterou již máte někde uloženou – myslím někde ve Vaší  hlavě. 

Vezměte si např. novinový článek či jakýkoliv text z učebnice. Zkuste se zaměřit na jednotlivá slova. Ideální je, když si je vypíšete. Pokud nechcete „ztrácet“ čas vypisováním, zkuste následovné provést alespoň v duchu. 

Skládejte a rozkládejte slova – buď po jednotlivých písmenkách či slabikách. Vytvořte z nich a jejich částí slova nová a může to samozřejmě být slovo jakéhokoliv slovního druhu, jako např. Fernsehsendung – pomocí jednotlivých částí slova můžeme spolu s přidáním dalších slabik vytvořit např.: entfernt, die Ferne, die Ernte, fernsehen, sich sehnen nach, die Sehnsucht, senden, die Sendung, sinken, dunkel, die Dunkelheit, düngen, die Düngemittel, unglücklich, glücklich, zum Glück, ungebunden, ungefährlich atd., atd. V příkladu jsem se slovem a jeho částmi pracovala cca postupně – zleva doprava, ale přesná pravidla si můžete stanovit libovolně sami.

A jak můžete toto cvičení kreativně upravit?

Variant je opravdu extrémně hodně. Můžete si například na začátku stanovit, že každé nově utvořené slovo musí mít minimálně 3 slabiky, nebo to bude podstatné jméno. U jazyků, jako je např. němčina, si můžete určit, že nově vytvořené podstatné jméno musí být rodu mužského, ženského či středního, podstatné jméno vyjadřující nějaký pohyb či duševní aktivitu, u sloves pak sloveso ve tvaru některého z minulých časů, nebo jen nepravidelné sloveso či naopak pravidelné, sloveso v rozkazovacím/podmiňovacím způsobu, u stupňování příslovcí a přídavných jmen vytvoříte např. jen 3. stupeň nebo se budete soustředit jen na ne/pravidelné tvary apod.

Jakou cestu zvolíte, to je zcela ve Vašich rukách a fantazii se jako vždy při učení, opakování a trénování meze rozhodně nekladou.

Výše uvedené návrhy jsou spíše gramatické „kreace“, ale příště se podíváme na další hravější možnosti. 

Autor: Irena Houdková | pondělí 4.9.2017 13:16 | karma článku: 8,80 | přečteno: 404x