Není Vám do zpěvu? Poděkujte svému mozku.

10. 12. 2018 6:22:46
Co to vlastně znamená, že je člověk nešťastný nebo smutný, nespokojený, naštvaný? Pro mozek je to „pouze“ nesoulad map, které má uložené.

Nesoulad námi vytvořené a v mozku uložené ideální představy a toho, jak svou aktuální situaci vnímáme skrze informace získané ze smyslů a jejich přefiltrování a vyhodnocení mozkem. Nic víc, nic míň. Neladí to, co jsme si mi sami určili jako ideální stav a stav, který aktuálně vnímáme. Kde je ale objektivní realita? Co s tím?

Prostě mozku dodejte jinou informaci. Pokud budeme mozku servírovat, že jsme vycucaní, ustrašení, zklamaní, rozzuření atd., on nám to uvěří a bude patřičně reagovat vyplavením odpovídajících hormonů, naší fyziologií. My se tak opravdu budeme cítit a následně i chovat. Např. v emoci smutku budeme mít skleslou pozici těla, svěšená ramena, nahrbíme se, hlava zapadne mezi ramena a bude směřovat k zemi, stejně jako naše oči, koutky úst se svěsí, zmizí jiskra z oka, rapidně ubyde energie a nadšení, dojde ke změně místa, hloubky i rytmu dechu i rychlosti našeho tepu.

Mozek netuší, co je realita. Co mu „dáme“, to považuje za realitu. To pro sebe můžeme perfektně využít, nemyslíte?

Leč je mozek extrémně užitečný a extrémně chytrý „počítač“, má svá omezení. Můžeme ho přelstít.

Pokud mu budeme vědomě „servírovat“ informace o tom, že jsme v pohodě, nebojíme se, věříme si, uvěří i on nám. My se tak poté budeme chovat i cítit a tuto energii vyzařovat směrem ven. Mozky lidí v našem okolí tuto energii zachytí a jejich majitelé se k nám budou náležitě chovat.

Nevěříte? Vyzkoušejte si sami na sobě, co vše můžete vědomě ovlivnit a změnit. Vyhraďte si 15 – 20 minut a zkuste si vždy minimálně na 2, 5 – 3,5 minuty zavřít oči a postavit se do pozice, která zobrazuje vaši aktuální negativní emoci či situaci a to, co a jak se v ní cítíte. Prožijte si ji tyto cca 3 minuty, vizualizujte si onu negativní emoci, vžijte se do ní. Jak se tam cítíte? Co vidíte a jak sami sebe v této situaci vnímáte? Co se s vámi děje?

Jak vám po těchto 3 minutách je? Jaký máte tep, jak hluboký a rychlý je dech, kam přesně dýcháte, jaké pocity máte, jakou pozici má vaše tělo, jaký výraz má váš obličej, jaké je napětí ve svalech v obličeji a celém těle, co dělají vaše ruce?

Až budete mít plně navnímáno a uvědomeno, udělejte 25 dřepů. Po celou dobu mějte ruce nad hlavou, roztažené do tvaru „V“, a dřepy počítejte od 25 směrem dolů.

Pokud máte hotovo, přejděte do jiné části místnosti a postavte se opět na cca 3 minuty do pozice vyjadřující emoci či situaci, která je velmi positivní. Může tvořit např. naprostý opak k negativní emoci či situaci, kterou jste si představovali. Vyšperkujte ji ve své mysli do detailů – jak ta positivní situace vypadá, jak se tam cítíte, co vidíte, co vnímáte, co děláte, jak tam sami sebe vnímáte atd. Tělem i obličejem zkuste vyjádřit vše, co cítíte. Po oněch 3 minutách se opět soustřeďte na to, co cítíte, jaký je dech, tep atd. – zodpovězte si stejné otázky, jako byly po pozici negativní emoce.

Až budete mít hotovo, soustřeďte se na rozdíly – co přesně bylo ve vás u negativní a positivní pozice jinak.

Klidně celý postup zopakujte 2 - 3 x za sebou, abyste překonali počáteční nedůvěru k tomuto cvičení a mohli se mu zcela oddat a prožít si jeho efekt. Důležité je cvičení uzavřít emocí positivní, dodržovat 3 minuty, mezi výměnou pozic udělat dřepy dle návodu a přejít do jiné části místnosti. Dobré je mít jednu část místnosti pro positivní pozice, jinou pro negativní a rozdělení dodržovat.

Zdůrazňuji, že toto cvičení je efektivní pro "běžné" a krátkodobé nálady či chmury. Na dlouhodobé potíže v emoční oblasti nebo deprese je rozhodně malým pánem.

Zažili jste si na vlastní kůži, jak sami můžete ovlivnit to, jak vám je? Vědomě si můžeme upravovat naši náladu, naše pocity. Už pouhou myšlenkou a postavením našeho těla zmůžeme divy!

Autor: Irena Houdková | pondělí 10.12.2018 6:22 | karma článku: 7.80 | přečteno: 296x

Další články blogera

Irena Houdková

Jste ve Vašem diáři i Vy?

Většina z nás je bez diáře jako bez hlavy. Máme tam zaneseno snad vše podstatné – pracovní schůzky, prohlídky u lékaře, deadline projektů, návštěvy klientů, vystoupení našeho dítka ve školce, příjezd tchýně atd.

31.5.2019 v 6:58 | Karma článku: 3.37 | Přečteno: 144 | Diskuse

Irena Houdková

Je konstruktivní zpětná vazba hloupost?

Co se vlastně skrývá za tímto pojmem. Je to kritika? Výtka? Skrytá pochvala? Přechytračelost a nadřazenost druhé strany? A co přesně znamená konstruktivní?

21.5.2019 v 6:39 | Karma článku: 4.82 | Přečteno: 180 | Diskuse

Irena Houdková

Fakt za to nemůžu...

Další z mé série překvapení, údivů a uvědomění.Na základě intenzivního pozorování mého okolí jsem došla k tomu, že většina z nás jsou naprosto perfektní obhájci. Obhájci sami sebe – sebeobhájci.

10.5.2019 v 6:44 | Karma článku: 6.78 | Přečteno: 224 | Diskuse

Irena Houdková

Hlavně nemyslete!

Těmito a podobnými výroky mne tu a tam extrémně vyrazí dech někteří majitelé firem a top manažeři, když mluví o svých podřízených.

1.5.2019 v 6:45 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 466 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Olča Vodová

Babí léto

Mám ráda cestování. Možná to je dáno mým měsíčním znamením, možná tím, že jsem spoustu let byla vožena, a to jen občas. Možná tím, že jsem se kdysi přestěhovala poměrně daleko od rodičů a za nimi pak, jak jen to šlo, dojížděla.

19.10.2019 v 22:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

Dana Adámková

Na kolenou mě houpal hrdina.

Podzimní procházky jsou nejlepší. Nádherný barevný svět kolem. A denně se barevnost mění. Není příliš horko ani zima. Psí holky jsou přešťastné, že můžou brouzdat listím po mém boku.

19.10.2019 v 19:02 | Karma článku: 14.97 | Přečteno: 259 | Diskuse

Karla Šimonovská - Slezáková

Začala jsem žít zase normálně aneb Co je dneska vlastně normální?

Byla to Itálie nebo pokrok, kdo nastartoval můj virtuální život? Asi obojí. Stesk po domově a začínající dostupnost notebooků, dat, dotykových telefonů, to odstartovalo můj ,,exhibicionismus."

19.10.2019 v 18:59 | Karma článku: 16.49 | Přečteno: 457 | Diskuse

Petr Šimík

Pane Tomáši Halíku, děkuji, že jste

Děkuji, že jste právě takový, jaký jste. Že budíte odpor ve své vlatní církvi, tomu se nedivím. Ale u nekřesťanů? To je úspěch.

19.10.2019 v 12:47 | Karma článku: 31.44 | Přečteno: 4210 | Diskuse

Martin Faltýn

Učitel sociologie vyřešil rasismus!

Je sobota, den odpočinku... aspoň pro většinu pracujících i jinak si na živobytí vydělávajících. Tak je čas zase trochu na pár odlehčených, víkendových slov. A následující řešení z nadpisu mne doslova šokovalo.

19.10.2019 v 12:20 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 712 | Diskuse
Počet článků 123 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 502

Dobrý den, pokud jste přistáli na mém blogu,pravděpodobně se zajímáte o osobní rozvoj a koučink nebo cizí jazyky – ať už jako student či učitel/lektor, že? Abyste věděli, s kým máte „tu čest“ , tak se pro začátek stručně představím: Jmenuji se Irena Houdková, jsem vystudovaný pedagog a v současné době mám za sebou 16 letou praxi v oboru výuka cizích jazyků a českého jazyka pro cizince a jsem majitelkou jazykové školy. Ráda bych se s těmi, kteří se jakýmkoliv způsobem věnují cizím jazykům, ať již jako učitelé či studenti, samouci, podělila o informace.Více na: můj facebook.

Najdete na iDNES.cz